Kingdom Two Crowns: Norse Lands

Kingdom Two Crowns: Norse Lands er en verdig utvidelse til Kingdom-serien, som både gir et nytt friskt tema til en suksessrik formel samtidig som det gjør endringer for å utfordre spilleren.

Kingdom Two Crowns: Norse Lands

Utvikler: Coatsink, Fury Studios, Stumpy Squid

Utgiver: Raw Fury

Plattform: Android, iOS, PC, PS4, Switch, Xbox One

Sjanger: Strategi

Dato: 1.september 2021

Aldersgrense: 7 år

For første gang kan vi tilby en gjesteanmeldelse skrevet av en av våre lyttere. Dette hjelper oss å tilby enda bredere spillstoff innenfor sjangre som de faste redaksjonsmedlemmene kanskje ikke er like dyktige på, samtidig som det lar oss by på enda mer innhold til dere. Vi ber dere ta godt imot Jon Vegard Hansen og hans gjesteanmeldelse av utvidelsespakken Kingdom Two Crowns: Norse Lands.

Ingar


Siden Kingdom-serien ikke er så kjent for alle vil jeg først forklare kort formelen i serien generelt før jeg tar for meg innholdet i selve utvidelsen Kingdom Two Crowns: Norse Lands.

Kingdom Two Crowns (KTC) kom ut i 2018 og er det tredje innslaget i Kingdom-serien. Serien startet egentlig som et flash-spill i 2013 laget av Noio, før det ble til Kingdom: Classic (K:C) i 2015 og deretter etterfulgt av Kingdom: New Lands (K:NL) i 2016. 

Spillene er alle utgitt av Raw Fury og er relativt like grafisk og spillmekanisk, hvor man i pen pikselgrafikk styrer en monark i et slags sideskrollende baseforsvarsspill. Spillene oppleves nærmest som utvidelser mer enn nye hovedtitler, da de gjenbruker store deler av grunnspillet samtidig som de hele tiden forbedrer og legger til ny funksjonalitet. I K:C pågår for eksempel hele spillet på samme landområde, mens i K:NL og KTC kan man bygge en båt og seile til nye steder.

Det første jeg fant mest interessant med Kingdom-serien er at man som spiller og monark kun har én egenskap (i tillegg til å ri mot venstre eller høyre), nemlig å bruke penger ved å trykke på pil-ned-tasten. Man plukker opp mynter ved å ri over dem, og disse havner da i en fysikkbasert og visualisert pengepung, som faktisk kan bli så full at myntene faller ut og ned på bakken igjen. Så lenge man ikke står ved siden av et spesielt objekt man kan samhandle med, vil man kunne kaste mynter på bakken, og dersom en hjemløs person er i nærheten vil personen plukke opp mynten og forvandles til en innbygger i ditt kongerike. Er man derimot i nærheten av hammerbutikken sin kan man betale tre mynter for å kjøpe en hammer, som vil gjøre en innbygger om til en arbeider, og dersom man er i nærheten av et tre vil det dukke opp et tomt mynt-ikon på treet, hvor man kan betale en mynt for å markere treet klart til hogst for nærmeste ledige arbeider.

Det er viktig å hogge ned trær for å finne områder man kan bygge mur, slik at landsbyen kan utvides med mer plass til butikker og gårdsdrift, samtidig som det er viktig å spare noen områder slik at bueskytterne har nok jaktområder å skaffe penger på. Typisk vil man bruke mest jakt tidlig i spillet og mer gårdsdrift etter hvert. Man kan også bruke mynter på å oppgradere basen eller landsbyen sin, som gir tilgang til flere typer butikker, men dette er også begrenset av teknologi-oppgraderinger man må finne ved utforskning utenfor egne grenser. I tillegg er det viktig å spare penger på sommeren slik at man er klar for den tøffe vinteren.

Målet med spillet er å overleve og nedkjempe motstanderen i spillet, nemlig The Greed. Disse mørke monstrene kommer hver natt ut fra utenomjordiske portaler for å stjele kronen til monarken, og er det en blodmåne på himmelen kommer de i større antall og med farligere monstre. Dersom de støter på innbyggere vil de angripe dem og gjøre dem om til hjemløse igjen, men dersom de får tak i et verktøy eller en mynt, ser de seg fornøyde med det og returnerer tilbake til nærmeste portal. Forsvaret mot The Greed består hovedsakelig av murer og bueskyttere, men etter hvert også tårn, katapulter og enda mer i senere titler.

Det store tillegget som kom med Kingdom Two Crowns var at man nå kunne spille spillet sammen med en annen spiller samtidig, enten over nett eller på samme sted, for eksempel på en Nintendo Switch. KTC ble lansert med to ulike temaer og lydspor, vestlig middelalder med sine riddere og østlig japansk stil med bl.a. ninjaer og samuraier. Men i april 2020 fikk det en gratis utvidelse, Dead Lands (KTC: DL), som også fungerte som en crossover med Bloodstained: Ritual of the Night, hvor man kunne bytte ut monarken sin med Miriam, Gebel, Alfred og Zangetsu. Det kom også nye ridedyr, et nytt dystert lydspor og en ny grafisk stil. Allerede i K:NL kunne man bytte ridedyret sitt ut med mytiske skapninger som hadde ulike egenskaper, men i KTC:DL fikk også monarken egenskaper, slik at man kunne for eksempel kombinere et tregere ridedyr med Gebel sin evne til å bevege seg raskt.

Så til Norse Lands-utvidelsen.

Kingdom Two Crowns: Norse Lands ble annonsert med en kort trailer 1. september 2021 og sluppet 16. november samme år. Av den korte traileren skjønte vi at det skulle dreie seg om et norrønt tema med nydelig musikk, men det var en gledelig overraskelse at det norske bandet Kalandra skulle stå for hele lydsporet, selv om Amos Roddy hadde gjort en fantastisk jobb så langt med de tidligere spillene.

Norse Lands byr ikke bare på nye ridedyr og egenskaper, men legger til og endrer på klassiske spillmekanikker. For eksempel får også sivile innbyggere et våpen å forsvare seg med, og teltene som de hjemløse kommer fra vil ikke lenger bli helt borte uten en mulighet til å bygge opp et hus man kan rekruttere fra. Dette var tidligere et problem, hvor man kunne ende opp uten mulighet til å få nye innbyggere dersom man fjernet for mye av skogen. I tillegg legger utvidelsen til gåter man kan løse for å få tilgang til nye evner, slik som Tors lynende hammer eller en hodeskalle som tilkaller soldater fra Hel.

Utvidelsen endrer også på balansen i spillet. Spesielt ble murene gjort betraktelig svakere, noe som igjen måtte justeres i en spilloppdatering 10. desember, under en måned etter lansering. Sannsynligvis ønsket spilldesignerne å bevege den optimale spillstrategien bort fra å kun ha en sterk mur med en bråte bueskyttere bak, til å kreve et mer variert og sammensatt forsvar. Man får for eksempel tilgang til levende skjoldmurer, tårn med ildpiler og berserker med både én og to økser. Alt dette kommer godt med når man også får møte en helt ny type Greed-fiende, som virkelig kan skape store ødeleggelser.

Målet og progresjonen er i stor grad lik som i KTC, men vikingkulturen og atmosfæren gir ikke lenger den samme følelsen av skrekk når blodmånen titter frem på himmelen, snarere føles det som alle innbyggerne er klare til kamp som ekte vikinger. 

Kingdom-serien har alltid vært ganske vanskelige spill, men etter K:NL dreide spillene fra å måtte starte helt fra nytt om man taper, til at man kan starte igjen på første øy hvor landsbyen fortsatt er som den var, men har nå store deler lagt i ruiner som må gjenoppbygges. Vanskelighetsgraden og det noe taktiske preget vil nok dessverre skremme bort en del spillere fra det nydelige lydsporet og den atmosfæriske pikselkunsten. Serien appellerer nok mest til spillere som ser etter en audiotaktisk opplevelse, og som ikke blir skremt av 2D-grafikken og indie-preget.

For meg har det vært en glede å følge Kingdom-serien fra sin spede begynnelse i Kingdom: Classic, til å se alle funksjonene og de ulike temaene de har lagt til nå frem til og med Norse Lands-utvidelsen, og jeg kan ikke annet enn å glede meg til fortsettelsen.

Score: 8/10

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.