Rain

I dette lille PlayStation 3-spillet får du stemningsfullt vær og vakker musikk, men ikke så mye mer enn det.

Rain

Utvikler: Acquire; Japan Studio

Utgiver: Sony Computer Entertainment

Plattform: PS3

Sjanger: Eventyr

Dato: 2. oktober 2013

Aldersgrense: 7 år

Teksten er opprinnelig skrevet i mars 2016 og er her publisert på nytt i lettere revidert utgave.

En regntung dag i februar bestemte kona og jeg oss for å fyre opp et lite spill jeg har hatt liggende på Playstation 3 i noen år uten at jeg noen gang har prioritert å begynne på det. Passende nok er med været ute i spillende stund er spillets tittel Rain, et spill som ble lansert eksklusivt til PlayStation 3 i 2013.

Februar gikk over i mars, og etter noen uker kom vi oss omsider i mål med spillet – ikke fordi det er noe særlig langt, men fordi andre prosjekt kom i veien. Men noe av årsaken til den lange spilletiden skyldes også spillets natur, helhet og manglende spillbarhet.

La oss ta det fra starten: Rain er et spill hvor man følger historien til en navnløs gutt i en navnløs europeisk by (arkitekturen og stemningen vitner om at vi snakker om en fransk storby ala Paris, uten at det noen gang spesifiseres). Under en regnværsdag ser gutten ut gjennom vinduet på rommet sitt, og plutselig ser han konturene av ei jente som løper utenfor og kun blir synlig på grunn av regnet. Jenta er imidlertid ikke alene, for noen mystiske og skumle vesener følger etter henne. Gutten løper etter jenta, passerer gjennom en port i byen og oppdager at også han er blitt usynlig. Dette innleder en reise hvor gutten forsøker å ta igjen jenta, unnslippe de skumle skapningene og komme seg hjem sammen.

Regnet faller tungt gjennom hele spillet, og utviklerne har sentrert hele spillet rundt regnet. Det vi møter her er et stemningstungt spill som gjør sitt ytterste for å vekke noen følelser til live i deg. Dette merkes ikke minst på lyd og bilde. Musikalsk sett kretser spillet i stor grad rundt Claude Debusseys Clair De Lune, som sammen med de regntunge omgivelsene setter stemningen umiddelbart. Det er rørende, det er avslappende og det motiverer deg som spiller til å sette deg ned og spille gjennom eventyret.

Verdenen som den navnløse gutten og jenta løper gjennom er tom for folk, men det finnes flere skumle skapninger som lusker rundt omkring. Både vesenene og spilleren er kun synlige i regnet, og dermed handler spillet i stor grad om å unngå regnet for å komme seg forbi fiendene. Man kan stille seg under baldakiner eller verandaer for å holde seg tørr og dermed gå usett videre. Man må imidlertid passe hvor man går, for på bakken kan det være vanndammer som gir lyd fra seg når man løper i dem eller sølepytter som gjør at man setter spor hvor man går.

Det hele høres stemningsfullt og spennende ut, men problemet oppstår når dette er det eneste spillet i praksis består av. Stemningen som skapes er god, men ikke god nok til å bære spillet ene og alene i to til tre timer. Spillet burde sånn sett hatt mer variasjon, men det er det dessverre lite av. I praksis består spillet av mye løping, litt sniking og noen små tilfeller av å dytte på det ene objektet eller det andre for å distrahere monstrene. Det blir aldri vanskelig, og med lite variasjon blir det også kjedelig.

Det er heller ikke bare positive følger med den grafiske stilarten. Kamerakontroll finnes ikke i spillet, hvilket betyr at det noen ganger kan være vanskelig å få oversikten man gjerne skulle hatt. Historien fortelles kun gjennom tekst på skjermen, og denne kan være vanskelig å se til tider. Bedre blir det heller ikke av at spillets tekst står på norsk dersom dette er standardspråket på PS3-maskinen din. Det er fint nok det, hadde det ikke vært for alle skrivefeilene. Spillet burde rett og slett hatt en språkvask før det ble lansert, og at et så stort selskap som Sony ikke kan levere bedre er kort sagt ikke holdbart.

Rain er et spill som henter inspirasjon fra ikoniske spill som Ico, noe som også kan foreklare hvorfor Fumito Ueda, skaperen av Ico og Shadow of the Colossus, er nevnt under takke-delen i rulleteksten. Dessverre lykkes ikke spillet med å leve opp til sine inspirasjonskilder, noe som hovedsakelig skyldes mangelen på variasjon. Det er synd, for med litt mer innhold og mangfold kunne Rain fort blitt spennende. Sluttresultatet er imidlertid et spill som ser bedre ut enn det er å spille det, og Rain hadde mest sannsynlig tatt seg bedre ut som for eksempel en kortfilm eller et annet medium.

Score: 5/10

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *