Super Mario Maker

Har du noen gang tenkt at du kan lage verdens beste Mario-brett? I Super Mario Maker kan du bevise dette.

Super Mario Maker

Utvikler: Nintendo EAD

Utgiver: Nintendo

Plattform: 3DS, Wii U

Sjanger: Plattform

Dato: 11. september 2015

Aldersgrense: 3 år

Teksten er opprinnelig skrevet i januar 2016 og er her publisert på nytt i lettere revidert utgave.

Mario. Trenger jeg si mer? Den småtykke men dog så akrobatiske italieneren har i en årrekke vært en av verdens mest kjente ikoner, og har for lengst passert både Mikke Mus og Yoda i popularitet og gjenkjennelighet. Faktisk har den prinsesse-reddende rørleggeren vært iblant oss i over 30 år nå, og fjorårets jubileum ble markert i september 2015 med lanseringen av Super Mario Maker.

Jeg skal innrømme at skepsisen var stor da spillet først ble annonsert. Det hele virket som en litt finurlig greie til Wii U som like gjerne kunne vært en app. Savnet etter et storslått, fullverdig Mario-spill til konsollen var savnet, og Super Mario Maker virket som en litt meningsløs gimmick for meg.

Heldigvis kan vi alle ta feil. Og sjelden har jeg vært mer glad for å innrømme feil enn i dette tilfellet. For Super Mario Maker er på ingen måter et mindreverdig spill. Tvert imot kunne Nintendo knapt presentert en mer fullverdig hyllest til plattformhelten.

Konseptet er like enkelt som det er genialt: Se for deg alle todimensjonale Mario-spill du noen gang har spilt – du vet, spill der du har styrt Mario fra venstre mot høyre og forsert alt av tenkelige og utenkelige hindre på veien. Har du noen gang tenkt «Nei, dette var for lett» eller «Dette kunne jeg gjort bedre selv»? Vel, nå har du sjansen til å bevise dette.

Super Mario Maker er et spill hvor du selv får muligheten til å bygge, designe, utvikle og teste dine egne todimensjonale Mario-brett. Skulle du være blant dem som sliter med å bestemme deg for hvilken todimensjonale Mario-look du liker best, har Nintendo slått på stortromma for nettopp deg. Spillet gir deg nemlig muligheten til å velge mellom fire Mario-stiler: Den originale Super Mario Bros.-stilen, den litt skarpere NES-stilen fra Super Mario Bros. 3, 16-bitgrafikken fra Super Mario World og den nyere New Super Mario Bros.-stilen vi blant annet kjenner fra Wii og Wii U. Det er dessuten såre lett å skifte stilart, og du kan utvikle banene ferdig før du bestemmer deg for hvilken grafisk stilart du vil at den skal ikles.

Ditt viktigste verktøy for å utvikle disse banene er Wii U GamePad-en. Du vet, den store håndkontrollen med en skjerm i midten som få Wii U-spill har klart å utnytte på en effektiv måte. I Super Mario Maker kommer kontrollen til sin fulle rett. Ved hjelp av den lille skjermen og styrepennen som følger med kan du lett manøvrere frem og tilbake langs det som skal bli den ferdige banen din, velge elementer du vil legge til og plassere dem med hårfin nøyaktighet. Systemet må prøves før en forstår fullt ut hvor skarpt det er, men dette er et system som både er så enkelt og nøyaktig at selv jeg, som har ekstremt liten forståelse for hvordan man best bygger ting i spill som Minecraft og LittleBigPlanet (by-byggespill som Cities: Skylines og SimCity er hederlige unntak) forstår hvordan dette skal håndteres. Med Super Mario Maker er det så enkelt og tilgjengelig at man må styre seg for ikke å ta helt av.

Den store friheten spillet tilbyr gir også friheten til å skape de mest absurde banene. Her kan du slenge inn elementer fra senere Mario-spill inn i en tidligere drakt, f.eks. ved å sette inn fiender fra Super Mario World inn i en bane som har stilarten fra Super Mario Bros.. Synes du én Bowser per bane er for lite? Sleng inn et dusin ekstra i forskjellige størrelser. Flere spøkelser enn du kan telle? Ingen problem. En særdeles utfordrende bane uten en ekstra sopp eller ildblomst? Gjør det, gjør det, gjennomfør det!

Nå hadde ikke spillet vært så veldig givende hvis du ikke kunne dele dine herlige kreasjoner med andre. Derfor har du enkelt og greit muligheten til å dele banene dine på nettet. Det er imidlertid én forutsetning for å kunne dele banen: Du må spille gjennom den én gang først uten å dø, for å bevise at det faktisk er mulig å gjennomføre banen. Når du så setter deg ned og går til seksjonen med opplastede baner, kan du bryne deg på de noen av de mest absurde og krevende banene du kan tenke deg. Mange av disse finner du under 100 Mario Challenge, en modus der man skal spille gjennom et gitt antall baner med kun 100 liv tilgjengelig. Det høres ikke så vanskelig ut på papiret, men når man kommer seg opp på ekspertnivå finner man raskt ut at 100 liv er altfor lite.

Som en liten bonus til alle dem der ute som har kjøpt noen av Nintendos amiibo-figurer (små plastfigurer man kan skanne på Wii U-kontrolleren for å åpne ekstra innhold), har Super Mario Maker en finfin integrasjon av disse. En av gjenstandene man kan plassere i brettene sine er en såkalt Mystery Mushroom, som forvandler Mario til en av over 100 hemmelige figurer. Har man for eksempel skannet en Zelda-amiibo, kan prinsessen plutselig dukke opp i Mario-spillet ditt.

Det skal likevel sies at spillet har noe småplukk å rutte med. Skulle man velge å kun forholde seg til offline-delen av spillet, har ikke spillet så mye innhold å by på. Det skulle egentlig bare mangle, ettersom spillets kjerneverdi er brukergenerert innhold, men de seksti forhåndsprogrammerte banene kunne med fordel vært vanskeligere. Derimot er det hakket mer kritikkverdig at det tar en god stund å låse opp alt innholdet i spillet. Det betyr at de første timene må man sitte og utvikle halvferdige baner før man får tilgang på de siste gjenstandene man helst skulle hatt for å gjøre brettet komplett.

Laster man opp en bane på nett og vil informere venner om denne, bør man også ha penn og papir klart. Hver bane får en lang ID-kode som sin identifikasjon, og denne ID-koden er eneste muligheten man har for å søke opp en bane (med mindre man har lagret enkeltpersoner i databasen sin og får automatisk opp nye baner fra vedkommende). Systemet for å finne bestemte brukergenererte baner burde vært betraktelig bedre, ikke minst med tanke på at det finnes ganske mange dårlige baner der ute.

Mye av dette er imidlertid for småplukk å regne. I det store og det hele skinner Super Mario Maker av kreativ briljans, og viser oss dessuten på en genial måte at til syvende og sist er det bare din egen kreativitet som setter grenser for hva man kan utvikle og ikke. At man på toppen av det hele blir sikret en tilnærmet ubegrenset tilgang på todimensjonale Mario-brett for all fremtid, skader heller ikke.[1]

Score: 9/10


[1] Det var det vi trodde den gang, men muligheten for å laste opp nye brett er allerede stengt, og ettersom online-funksjonaliteten til Wii U- og 3DS-spill stenges i 2024 vil spillet dessverre miste mye av sitt kreative innhold.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *